Kan du garantera?

Har du någonsin fått denna invändningen under ett säljsamtal:
”Kan du garantera att detta kommer fungera? Hur vet vi om det kommer fungera? Sist gång vi testade så gick det inte.”
Det är så irriterande, och det som har fungerat för mig vid invändningar är om dem tar ett steg bak, tar jag inte ett steg fram.
Du borde testa göra likadant.
Jag svarar alltid ”Nej, det kan vi inte…” – I mitt fall med marknadsföring, vi kan liksom inte garantera att det kommer fungera vecka 4, eftersom vi inte kan se in i framtiden.
Det vi gör är att vi testar olika budskap och ser vad som fungerar.
”Däremot, det vi kan garantera är att om du inte marknadsför kommer du aldrig få in kunder genom marknadsföring.
Jag sade nyligen att jag inte kunde garantera något, men detta kan jag garantera.”
Om du aldrig läser en bok kommer du aldrig kunna innehållet. Och samma logik gäller även här.
Nästa steg för att hantera invändningen är att kolla vad som är framför oss, i fallet med mina potentiella kunder, kontrollerar jag alltid innan samtal om deras konkurrenter marknadsför. Jag tror inte alla företag som marknadsför för flera hundra miljoner per år gör det för att de gillar bränna bort sina pengar.
Och jag säger det till dem.
”Jag skulle säga att det troligt kommer fungera. I just din bransch det finns många företag som marknadsför, och, jag tror inte de kastar bort sina pengar.
Så för mig är det vettigt att det kommer fungera. Men om du frågar mig om jag kan garantera eller ge dig siffor, nej, det är väldigt svårt.
Jag kan garantera att om du inte gör något, kommer du inte få resultat. Jag kan även garantera att du har en högre chans att få resultat om du gör något, än att du inte gör något.”
För att lyckas med försäljningen är det viktigt att sätta rätt ramverk. När jag slutade garantera något som inte var möjligt, och inte var sunt förnuft, gick allt mycket enklare.
Och jag märkte hur förhållandet blev mycket bättre eftersom vi satte upp rimliga mål. Nu vet du det bästa sättet att hantera ”garanti” invändningen.
I framtida artiklar kommer vi gå igenom fler tips inom sälj, vi på SB jobbar först med marknadsföring, men vi stöttar även med säljtips, och hur man kan skala upp.
Vi hörs snart,
Samuel.
P.S: Om du behöver hjälp med din marknadsföring, så kanske vi är en bra match. Vi hjälper företagare spara tid genom vår flexibla marknadsavdelning. Om detta är något som intresserar dig, fyll i formuläret här så hör vi av oss!