"Tja, hur går det!?"
Detta är ett vanligt sätt att hälsa på någon man inte sett på ett tag. Lägg märke till att vi aldrig frågar:
"Hej, vad är gammalt?"
eller
"Hej, berätta något jag redan vet."
Vi frågar vad som är NYTT. För att ‘NYTT’ är spännande!
Varför annonströtthet är den VERKLIGA pandemin
Sociala medier är fantastiska på många sätt. Det är lätt att nå vår målgrupp, stor potential att gå viral, och det har aldrig varit lättare att nå den perfekta kunden för våra företag.
Men…
…det finns nackdelar, låt oss gå igenom dem nu.
Först och främst – uppmärksamhetsspannet. Vi känner alla till TikTok-fenomenet som pågår just nu. Barn som inte kan titta på filmer, koncentrera sig på läxor, eller ens titta på en video som är längre än 90 sekunder.
Jag önskar att det inte påverkade oss, men tyvärr har det ändrat oss mycket. Alla våra kunder har ett förkortat uppmärksamhetsspann. Inte för att de vill, utan för att de MÅSTE.
Hur ska man annars kunna hantera annonser som skjuts iväg med en kulspruta dygnet runt, året runt? Det är omöjligt!
Så hur löser vi detta?
Oroa dig inte, jag kommer inte att be dig göra några TikTok-danser.
Det finns ett bättre sätt.
Hur håller du din målgrupp intresserad
Lösningen på TikTok-fenomenet och det korta uppmärksamhetsspannet är inte att bara göra allt ditt innehåll lättsmält och kortare än 60 sekunder.
Lösningen är att erbjuda din målgrupp MYCKET olika typer av innehåll.
Ge dem inte bara 1 video. Ge dem 10.
Ge dem inte bara 1 artikel. Ge dem 100.
Ge dem inte bara 1 bild reklam. Ge dem 1000.
Om en potentiell kund verkligen är intresserad av ditt material kommer de att göra sin egen forskning. Men det måste finnas någon typ av djup i det.
De kommer att gå igenom dina material. De kommer att ta sig igenom ditt innehåll.
Men det är upp till dig att ge dem en buffé av alternativ. Inte bara 1 rätt.
Så om du kör en annons nu? Det är dags att göra minst 3 olika.
Har du 1 video i din retargeting-kampanj? Det är dags att göra 5 till.
Vi hörs snart,
Samuel
P.S. Om du vill veta hur jag skulle lösa problemet med annonströtthet i ditt företag, tveka inte att höra av dig. Fyll i formuläret HÄR så kommer jag personligen att kontakta dig för att se om vi är en bra match.