Har du någonsin blivit jagad av en produkt på nätet?
Jag har.
Du vet när du söker efter en viss gräsklippare, eller en grill. Helt plötsligt är ditt internetflöde hemsökt i en hel vecka, med samma annonser vart du än går!
Detta kallas för "retargeting", och det är synd att det används på ett så slarvigt sätt.
Men om du utnyttjar det på rätt sätt (och inte som din konkurrens) kommer det att ge dig en del av den bästa avkastningen på din investering av din annonsbudget.
Låt mig visa dig hur du kan använda retargeting på ett sätt som inte är irriterande, och vi behöver inte hemsöka någon i processen (jag lovar).
Kundens ledtid
Såvida du inte säljer till exempel godis, så köper dina kunder inte helt slumpmässigt från dig.
Det finns alltid en ledtid. En period där dina potentiella kunder överväger sina alternativ. Dem försöker avgöra om du kan på bästa sätt kan lösa deras problem.
Varför du borde bry dig om kundresan
Så här ser den grundläggande kundresan ut för nästan varje produkt eller tjänst:
Prospektet blir medveten om ett problem eller behov
Prospektet beslutar sig för att göra något åt det
Prospektet letar upp möjliga alternativ och lösningar
Prospektet väljer ett alternativ och kollar upp olika leverantörer
Prospektet köper från en leverantör
Ganska okomplicerat, eller hur? Så varför skulle vi ens bry oss om detta?
För ju snabbare du kan få kontakt med ett prospekt… desto högre är chansen att omvandla dem till kunder och desto mindre kostar det dig att göra en försäljning. Det är vinn-vinn.
Tänk på det.
Om du hittar dem i steg 5 betyder det mestadels att de bara letar efter bästa pris. Du kommer in i racet för sent.
Helst så vill du komma till dem i steg 3. De börjar leta efter lösningar och BOOM, där är du.
De goda nyheterna? Om du kör rätt marknadsföring och följer råden i den här artikeln, finns det en god chans att de hittar dig i steg 3.
De dåliga nyheterna? Prospekt har ett fruktansvärt kort uppmärksamhetsspann, och chansen att de kommer ihåg dig efter att ha klickat bort är väldigt liten – en stor utmaning för företagare.
Så låt oss åtgärda det:
Så hanterar du problemet med kort uppmärksamhetsspann
Om en person funderar på att köpa din produkt/tjänst och du skulle vara den enda leverantören som kunde prata med dem när de ställer frågor... skulle du troligen kunna förvandla dem till en kund.
Retargeting låter dig göra nästan exakt det, om du använder det på rätt sätt.
Istället för att visa människor samma bild och samma annons om och om och om igen, kommer vi att göra något annorlunda.
Istället kommer vi att visa dem ny information och innehåll som de inte har sett tidigare. Kanske spelar vi in tre, fyra, fem videor, som var och en belyser något avgörande som din framtida kund behöver veta.
Användbar information som faktiskt hjälper dem.
Och sedan retargetar vi om de personer som sett våra annonser tidigare, eller besök vår hemsida, och visar dem ny information.
Utnyttja viljan att ge tillbaka (på ett bra sätt)
Om någon hjälper dig utan att fråga dig något i gengäld... vad är din första reaktion? För de flesta dyker två saker upp.
Varför hjälper den här personen mig? Vad vill han?
Det är helt förståeligt. Men om han försäkrar dig om att han inte kommer att be dig om något i gengäld, kickar något annat in.
Den här personen gjorde mig en tjänst. Jag är nu "skyldig honom".
Det betyder inte att han kan ringa dig och be dig att bli frisläppt från ett fängelse. Heller inte att du ska tjafsa runt och släpa runt flyttkartonger när han byter bostad.
Men det finns något i våra sinnen som säger:
"Den här personen gjorde något för mig. Om jag får en chans ska jag ge tillbaka tjänsten."
Ömsesidighet är inbyggt i vårt psyke. Och vi kan använda det (på ett bra, genuint sätt) när vi skapar vår marknadsföring.
Hemligheten är att hjälpa människor genom att faktiskt hjälpa dem.
Helt sjukt. Jag vet.
Men det fungerar. Och det gör försäljningen så mycket enklare.
Gör detta rätt, så slipper du pressa någon till att avsluta affären. När de väl pratar med dig har de redan en positiv bild av dig!
För du fanns där för dem, när de behövde dig som mest.
Vi kommer att prata mer om retargeting. För tillfället, försök experimentera med retargeting och se hur det fungerar för dig. Tänk på hur du skulle kunna bygga in det i ditt företag.
Hörs snart,
Samuel
P.S. Nyfiken på hur jag skulle hantera retargeting av din annonsering? Gör följande:
Kontakta vår byrå idag. Om vi passar bra kommer jag personligen att ta en titt på ditt företag och din marknadsföring, ta fram en strategi för vad jag skulle göra annorlunda och diskutera det med dig under ett samtal.
Ingen kostnad, ingen skyldighet.
Om du vill arbeta tillsammans ska jag berätta exakt hur det fungerar, om du inte vill arbeta tillsammans är det också helt okej. Ingen pressad försäljning eller irriterande försäljningstaktik.