En snabb fråga: vem är din idealiska kund?
Många företagare svarar på den frågan med en variation av:
"Vem som helst med pengarna."
Det finns två problem med det, om det är hur du skall marknadsföra:
Det begränsar inte målgruppen tillräckligt för att marknadsföra effektivt
Det fungerar bara om du har en obegränsad marknadsföringsbudget
Om vi försöker nå alla som passar den tidigare beskrivningen, är ett par hundra miljoner en bra start på vår marknadsföringskampanj.
Men vad händer om du arbetar med en begränsad marknadsföringsbudget, eller en realistisk budget för småföretag?
Då är denna artikeln är för dig!
Varför mass-marknadsföring inte fungerar
Dem flesta av oss växte upp med massmarknadsföring: Coca Cola, McDonalds, Apple. Dessa företag har så hög omni-närvarande i vårt samhälle att det nästan är svårt att föreställa sig en värld utan dem.
Det kommer en tid då vi startar vi vårt företag. Och vi inser att vi saknar medel för att marknadsföra oss som Coca Cola. Vi har helt enkelt inte budgeten för att mätta marknaden med vårt budskap.
Att mass-marknadsföra ditt slogan eller din logotyp fungerar inte om du inte är miljard noterad. Det är inte heller så något av dessa stora varumärken började.
Jag skulle satsa stora pengar på att varje stort varumärke du känner till började med samma koncept:
De skapade en RSO. Ett Rock Solid Offer. Ett erbjudande som direkt talade till deras ideala kunder, för deras produkt eller tjänst.
En effektiv marknadsföring bygger på det konceptet. Kan du få din RSO framför rätt personer?
Dynamitmarknadsföring med din RSO
Jag såg nyligen en dokumentär om dynamitfiske. En grupp människor (jag tror att det var i Tanzania) kom på att fisket var mycket lättare om man bara kastade en dynamitstav i vattnet.
Dynamiten detoneras, fiskarna dör, eller blir förvirrade av sprängningen. Du behöver bara fånga upp dem. Inget behov av fiskelinor, bete eller något annat.
Det är vad en RSO kommer att göra för dig på din marknad.
Inte bara kommer dina ideala kunder att lockas av ditt budskap som en magnet, utan om ditt erbjudande är stabilt kommer du också att locka de människor som funderar på det, leker med tanken och överväger det! Så du ska fånga upp ALL fisk.
Så hur sätter man ihop en RSO? Jo låt oss prata om det i nästa artikel.
Ha det fint,
Samuel
P.S. Om du vill veta hur jag skulle bygga en RSO i ditt företag, hör gärna av dig! Fyll i formuläret HÄR så kommer jag höra av mig för att kontrollera att vi är en bra match.