top of page

Fyll din sociala media på 10 minuter per dag

  • Samuel Abbdah
  • 19 feb.
  • 4 min läsning

Kunder kollar idag upp företag innan de anlitas eller besöks.


Hur ofta är den mest kända restaurangen i en stad sällan den bästa? Och om vi vänder på myntet, hur ofta har du blivit tipsad att ett käk du aldrig hört talat om, som visade sig ha den bästa maten?


Vi alla har besökt restauranger som är ganska kända, men där maten kan vara helt… OK, och som inte lever upp till förväntningarna. Detta är exakt vad som sker i din bransch med!


Har du inte tittat på dina konkurrenter och undrat, hur har de fler kunder, följare, och är kändare än mig?! Du vet att du gör ett mycket bättre jobb, du har mycket bättre service, men din konkurrent vinner över dig ändå!


När jag talar med företagare och påpekar att de bör fylla sin sociala media med innehållsmarknadsföring, får jag alltid samma svar. Det är nästan som att ingen förstår vad jag menar.


Och jag menar inte att det skall ta mer än 10 minuter per dag. Heller inte att du ska lägga ut samma typ utav innehåll varje gång.


Kan du se hur du blir det första valet om du hade få till din sociala närvaro?


Starta igång din innehållsfabrik med 4 steg

Steg 1: Hitta idéer


Har du fastnat på vad du skall lägga ut? Ja, vi alla har varit där.


Detta är hemligheten för oändliga idéer:


Först måste du veta om vad begreppet målgrupp betyder:

avsedd publik eller läsare av publicerat material, reklam eller annat meddelande.

En målgrupp är den grupp människor som resonerar med dig och är mest benägna att köpa din produkt/tjänst.


Exempelvis vad är målgruppen för de som vill köpa solceller? Kom på ett svar innan du läser vidare.


Svar: det är väl villaägare, ålder mellan 30-50, kanske småbarnsfamiljer, de har nog säkert elbil också.


Okej nu vet du vad en målgrupp är, så låt oss gå tillbaka till vår innehållsfabrik. Hur hänger det ihop?


Ställ dig själv dessa två frågor:


  • Vilka problem har min målgrupp?

  • Vad tänker de på just nu?


Och skriv ner minst 20 svar.


Klart. Där har du en guldgruva med oändliga idéer!


Sedan är det dags att ta varje idé och göra om den till något som får människor att höja ögonbrynen.


Steg 2: Syndar du?


Den största synden inom marknadsföring är att vara tråkig. Om ditt innehåll är tråkigt kommer det bli totalt ignorerat. Vi lever i en värld idag med obefintlig uppmärksamhetsspann.


Den viktigaste biten av ditt innehåll är din hook. Om du inte får deras uppmärksamhet direkt på några få sekunder, är du körd!


Detta är några hooks du kan använda:


  • Har du funderat på [x]?

  • Det största misstaget med [x] — och hur du undviker dem

  • Om du vill göra [x] utan [något irriterande] — gör så här

  • Hemligheten om [x] du inte visste om


Känner du igen dessa hooks? De används om, och om, och om igen. Och fungerar väldigt bra för att fånga in läsare.


Steg 3: Gör det värt deras tid


Efter att du har fått deras uppmärksamhet måste ditt innehåll ha ett syfte. Det måste lösa ett problem.


Ett enkelt sätt att strukturera innehållet på ett sätt som håller kvar deras uppmärksamhet är genom PAS-formeln:


  • Pain: peka ut ett problem din målgrupp har

  • Agitate: gräv i problemet och ta upp det som orsakas i sin tur

  • Solve: ge dem lösningen


Varför inte ett exempel med solceller:


  • Pain: dina solceller är smutsiga

  • Agitate: de producerar inte samma el längre, avbetalningstiden har ökat, de är inte lika lönsamt, mm

  • Solve: boka in en tvätt av solcellerna


Kan du se hur PAS-formeln hjälper dig hålla allt innehåll intressant genom att hålla det relevant till målgruppen?


Steg 4: Pressa ut all juice


Låt oss säga att du började med att skriva en artikel. Bra, nu tar vi den och pressar vi ut all juice, och vi får ut en massa variationer genom att:


  • Återanvänd artikeln till ett video manus

  • Spela in en kort video

  • Lägg ut den på sociala media

  • Använd videot till en annons

  • Gör videot till ett karusell-inlägg på sociala media

  • Återanvänd allt efter några få månader


Detta är hur du håller dig levande på sociala media, detta är hur du vinner.


Börja idag


Om du vill få in fler kunder, behöver du finnas överallt. Med ett enkelt system jag beskrivit ovan kommer du aldrig få slut på idéer, och du kan skapa oändligt med innehåll för din marknadsföring.


Vi hörs,

Samuel


P.S Om du inte visste hjälper vi våra kunder med deras innehållsmarknadsföring. Om det är något du inte själv vill sköta, utan du vill ha en byrå som gör det kanske vi är en bra match.


Om du driver ett företag med överskott så är det alltid något jag rekommenderar. Det är en garanterad avkastning över en längre period.


Låter det något som intresserar dig? Fyll i kontaktformuläret här så kommer jag personligen höra av mig. Det är inte något irriterande säljmöte, utan ett samtal där vi ser om vi kan hjälpa ditt företag.


 
 
bottom of page