Skapa din RSO - del 1
Först och främst: Om du inte har läst följande artikeln om Varför massmarknadsföring inte fungerar för småföretag, bör du börja där.
Det viktigaste du kan göra för att få din marknadsföring att ge resultat är: att skapa ett RSO.
Ett Rock Solid Offer, översatt till: ett stensäkert erbjudande, på svenska.
Låt oss börja!
Det största misstaget vid skapandet av ett erbjudande
Låt oss säga att vi driver en marknadsföringsbyrå och vi behöver komma på ett bra erbjudande för att locka kunder.
De flesta företagare kommer med något i stil med:
"Ring oss idag för utmärkt kundservice och konkurrenskraftiga priser."
eller
"Vi har varit verksamma i 15 år och vi är experter inom vårt område."
eller
"Vi kan hantera dina annonser åt dig och vi har gjort detta för 100+ andra kunder"
Titta runt omkring dig och du ser den här typen av marknadsföring ÖVERALLT.
Här är det stora problemet med det:
Det är T-R-Å-K-I-G-T.
Generellt. Det står inte ut. Får inte din prospekt att känna sig såld. Registreras knappt när din ideala kund skannar rubriker.
Den första delen i ditt RSO
När jag tipsar folk att "vara tråkig" är ett stort marknadsföringsproblem, börjar de komma på sätt att göra sina erbjudanden överdrivna.
Blinkande ljus, lufthornsljud, konfetti, folk som slänger sig, alla effekter samtidigt OCH även en eldkastare för att på den säkra sidan.
Men det är inte alls det jag menar!
Jag tycker oljebyten är väldigt tråkiga. Men om min bil varnar att det snart är dags för ett oljebyte? Då hamnar det det plötsligt på toppen av listan av saker som måste ske.
Jag börjar leta efter oljebyten, och vad ser jag för marknadsföring?
"Att byta olja är viktigt och bra för motorn"
"1500 kr oljebyte. Boka här"
"Skydda din motor, byt olja idag"
Allt det där fungerar inte. För det kliver inte in i MIN värld. Din kunds värld.
Och vet du vad jag tänker på när jag letar efter oljebyten?
"Hur lång tid kommer detta att ta?"
Så om du vill göra det intressant för mig, så kommer du med något som:
"Boka ditt 15 minuters oljebyte på nätet. Klart på nolltid"
Det är en bra början för ett erbjudande. Det är inte en RSO ännu, men vi gör åtminstone framsteg.
Du fixar inte "det tråkiga problemet" genom att vara överdriven.
Du fixar "det tråkiga problemet" genom att tänka på din kund, kliva in i hans värld, och delta i den konversation som pågår i hans sinne.
Detta är dock bara en del. En bra RSO har vanligtvis tre delar, så vi har fortfarande två kvar.
Vi kommer att prata om dem i nästa artikel i denna serie.
Hörs snart,
Samuel
P.S. Vill du se ett riktigt bra RSO-exempel under tiden?
Kontakta vår byrå idag. Om vi passar bra kommer jag personligen att ta en titt på ditt företag och din marknadsföring, ta fram en strategi för vad jag skulle göra annorlunda och diskutera det ingående med dig på ett samtal. Ingen kostnad, ingen skyldighet.
Om du vill arbeta tillsammans ska jag berätta exakt hur det fungerar, och om du inte vill arbeta tillsammans är det också helt okej. Ingen hård försäljning, ingen press, ingen irriterande försäljningstaktik.